Ubezpieczenia ustawowe
KTO MOŻE POZOSTAĆ W UBEZPIECZENIU USTAWOWYM
Najważniejsze w skrócie
- Urzędnicy państwowi, freelancerzy i osoby o wysokich dochodach nie są zobowiązani do ubezpieczenia się przez prawo. Ale możesz to zrobić dobrowolnie.
- Jeśli obowiązkowe ubezpieczenie ustaje, na przykład po zakończeniu ubezpieczenia rodzinnego lub przekroczeniu rocznego limitu zarobków, automatycznie rozpoczyna się dobrowolne ubezpieczenie.
- Wcześniej brak obowiązkowego ubezpieczenia lub ubezpieczenia rodzinnego, dostęp do ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego (SHI) jest możliwy tylko pod pewnymi warunkami.
- Każdy, kto nie jest zatrudniony, wpłaca składki do wysokości maksymalnego dochodu. Oprócz wynagrodzenia obejmuje to również dalsze dochody, na przykład z aktywów kapitałowych lub z leasingu i leasingu.
Więcej informacji:
- Jeśli wygaśnie obowiązkowe ubezpieczenie, musisz zdecydować, czy chcesz dobrowolnie ubezpieczyć się czy przejść na prywatne ubezpieczenie zdrowotne.
- Jeśli wcześniej byłeś objęty ubezpieczeniem obowiązkowym lub rodzinnym, nie musisz nic robić, aby pozostać w GKV. Jesteś automatycznie ubezpieczony dobrowolnie.
- Jeśli chcesz zamiast tego przejść na prywatne ubezpieczenie zdrowotne, musisz złożyć oświadczenie o odstąpieniu od ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego w ciągu dwóch tygodni.
- Osoby samozatrudnione mogą wybierać między stawkami powszechnymi i obniżonymi składkami, w zależności od tego, czy chcą otrzymywać zasiłek chorobowy.
Nasza wskazówka: Bądź na bieżąco z tematem ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego – z naszą stroną.
Kto jest samozatrudnionym lub dobrze zarabiającym pracownikiem, który nie musi być w ustawowym ubezpieczeniu zdrowotnym. Dla wielu dobrowolny pobyt w GKV jest dobrym sposobem.
Ubezpieczenie zdrowotne w Niemczech
Dla kogo dobrowolne SHI jest dopuszczalne
Przede wszystkim nikt nie musi opuszczać ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego jeśli nie chce. Nie ma przymusu ubezpieczenia prywatnego, jeżeli kończy się obowiązkowe ubezpieczenie. Zgodnie z piątym kodeksem socjalnym (§ 9 SGB V) wiele osób może dobrowolnie ubezpieczyć się przez prawo, jeżeli wcześniej posiadało ustawowe ubezpieczenie zdrowotne. Należą do nich:
- pracownicy, których roczny dochód brutto przekracza pułap rocznego dochodu (JAEG). Limit ten wynosi 2018 przy 59,400 euro;
- osoby, których ubezpieczenie rodzinne wygasa;
- byłymi klientami ubezpieczenia zdrowotnego, którzy byli ubezpieczeni przez 24 miesiące w ciągu pięciu lat przed emeryturą lub byli ubezpieczeni przez co najmniej 12 miesięcy bez przerwy, bezpośrednio przed zakończeniem obowiązkowego ubezpieczenia;
- dzieci, które nie są ubezpieczone z większych dochodów powyżej pułapu ubezpieczeń społecznych, a zatem jest prywatne ubezpieczenie;
- samozatrudniony na pełen etat;
- studenci, którzy nie kwalifikują się już do ubezpieczenia zdrowotnego studentów;
- znacznym stopniu niepełnosprawności, jeżeli rodzic lub ich małżonkowie zostali ubezpieczeni w ciągu ostatnich pięciu lat co najmniej trzy lata przez prawo;
- pracownicy, których członkostwo zakończyło się zatrudnieniem za granicą, jeżeli podejmą oni pracę w ciągu dwóch miesięcy od powrotu do domu;
- emeryci, którzy nie spełniają kryteriów przyjęcia na ubezpieczenie zdrowotne emerytów.
Kiedy dobrowolne ubezpieczenie zaczyna się i kończy
Po ustawowym końcu ubezpieczenia, automatycznie stajemy się dobrowolnymi członkami ustawowego ubezpieczenia zdrowotnego (obowiązkowego dodatkowego ubezpieczenia, sekcja 188 ust. 4 SGB V). Członkostwo zaczyna się wraz z końcem obowiązkowego ubezpieczenia lub zakończenia ubezpieczenia rodzinnego. Wniosek o członkostwo nie jest wymagany.
Podobnie, w większości przypadków nie jest konieczne udowodnienie wyżej wspomnianych okresów przed ubezpieczeniem, jeżeli zakład ubezpieczeń zdrowotnych nadal automatycznie podejmuje członkostwo. Oznacza to, że przez ubezpieczenie następcze nikt nie musi przedstawiać okresów poprzedniego członkostwa w GKV.
PRZYKŁAD: Dla wykonywanej już pracy obowiązkowe ubezpieczenie wychodzi z roku, gdy wartość przekracza roczny limit dochodów zarówno na bieżący rok, jak również nowy limit w nadchodzącym roku.
Sytuacja jest inna w przypadku pracowników, którzy zmieniają pracodawcę, a zatem przeskakują roczny limit zarobków. W tym przypadku obowiązkowe ubezpieczenie kończy się w pierwszym dniu nowego zatrudnienia.
Jeśli roczna pensja pracowników przejmuje ten limit, to automatycznie są ubezpieczeni z ustawowym ubezpieczeniem zdrowotnym. Jeżeli nie chcą wykupić ubezpieczenia dobrowolnego, muszą w takich przypadkach złożyć rezygnację w ciągu dwóch tygodni i udowodnić inne ubezpieczenie, na przykład w prywatnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Ochrona ubezpieczeniowa musi mieć ciągłość.
Czas przed ubezpieczeniem rzadko ma znaczenie
Jeśli nie jesteś ubezpieczony lub posiadasz ubezpieczenie rodzinne, ale chcesz ubezpieczyć się dobrowolnie, zastosuj minimalne wymagania: albo byłeś prawnie ubezpieczony przez co najmniej dwa lata w ciągu ostatnich pięciu lat albo byłeś członkiem GKV przez rok bezpośrednio przed końcem obowiązkowego ubezpieczenia. Następnie musisz złożyć pisemne oświadczenie o dostępie do GKV, termin upływa trzy miesiące po zakończeniu obowiązkowego ubezpieczenia. W praktyce takie przypadki są bardzo rzadkie. Z reguły obowiązkowe ubezpieczenie jest kontynuowane w większości przypadków.
Po zakończeniu dobrowolnego ubezpieczenia zdrowotnego
Dobrowolne członkostwo w ubezpieczeniach zdrowotnych kończy się
- z początkiem obowiązkowego członkostwa,
- jeśli spełnione są warunki ubezpieczenia rodzinnego lub
- przez czas.
W przypadku osób ubezpieczonych dobrowolnie obowiązują takie same okresy wypowiedzenia, jak w przypadku osób podlegających obowiązkowi ubezpieczenia. Także w tym przypadku zmiana na inne ubezpieczenie zdrowotne ma miejsce dopiero po 18 miesiącach i jest możliwa tylko wtedy, gdy złożone jest wypowiedzenie poprzedniego ubezpieczenia zdrowotnego.
Obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne w Niemczech
Jak wysoki jest udział w dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym
Niezależnie od tego, czy jesteś zatrudniony, czy nie, decyduje się, w jaki sposób obliczana jest składka na dobrowolnie ubezpieczonego. Zasadniczo wynosi on 14,6 procent plus dodatkowa składka odpowiedniego zakładu ubezpieczeń zdrowotnych plus składka na ustawowe ubezpieczenie na opiekę długoterminową. To nigdy nie jest ustalane na kwotę większą niż tak zwany limit oceny składki do obliczeń. To jest na 2018 rok 4425 euro miesięcznie. Powyżej progu dochodu dochód jest nieskładkowy.
Osoby samozatrudnione mogą wykupić dobrowolne ubezpieczenie
Jako pełnoetatowy samozatrudniony nie otrzymuje stałej pensji, która może wykorzystać ubezpieczenie zdrowotne do obliczenia składki, najpierw stosuje ustalony dochód minimalny wynoszący obecnie około 2 284 euro miesięcznie. Przy stawce składki wynoszącej 14,6% miesięczna składka wynosi 333,46 euro – niezależnie od rzeczywistej kwoty dochodu. Ponadto istnieje dodatkowy wkład w wysokości średnio 1,0 procenta pobierany przez wiele funduszy.
Emeryci mogą również dobrowolnie ubezpieczać się w ubezpieczeniu ustawowym
Od 1 sierpnia 2017 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące okresów przed ubezpieczeniem, które umożliwiają wielu emerytom przejście na ubezpieczenie obowiązkowe. Dla każdego dziecka ubezpieczonego zostanie przyznana ryczałtowa suma w wysokości trzech lat.
Składki GKV jako emeryci
|
przymusowo ubezpieczony w KVdR |
dobrowolnie ubezpieczony przez prawo |
|||||||
|
składki |
Wysokość składki * |
składki |
Wysokość składki * |
|||||
|
emerytura ustawowa |
tak |
7,3 % |
tak |
7,3 % |
||||
|
emerytury |
tak |
14,6 % |
tak |
14,6 % |
||||
|
uzyskał dochód |
tak |
14,6 % |
tak |
14,6 % |
||||
|
przychody z wynajmu |
nie |
– |
tak |
14 % |
||||
|
Odsetki, dywidendy i podobne |
nie |
– |
tak |
14 % |
||||
|
prywatne emerytury |
nie |
– |
tak |
14 % |
Ubezpieczenie w Niemczech dla Polakow
* Oprócz stawki składek należy wpłacić dodatkową składkę odpowiedniego ubezpieczenia zdrowotnego.
